COVID – 19: Usmernenie
AKTUALIZÁCIA 22. 11. 2021
Úrad verejného zdravotníctva vydáva nové vyhlášky pre potreby zosúladenia s novou verziou COVID automatu, ktorú 18. 11. 2021 schválila vláda SR – vyhlášky sú účinné od pondelka 22. 11. 2021.
Hlavné zmeny „v kocke“ oproti doterajšiemu stavu:
- Režim „kompletne zaočkovaní“ sa mení na režim OP (očkovaní, prekonaní).
- Po novom sú teda stanovené režimy “OP”, “OTP”(očkovaní, testovaní – treba mať doklad z MOM nie samotest, prekonaní) a “základ” (všetci, bez ohľadu na imunitný status).
- Pod pojmom OP (očkovaní, prekonaní) rozumie:
- osoba najmenej 14 dní po aplikácii druhej dávky vakcíny s dvojdávkovou schémou, avšak nie viac ako jeden rok po aplikácii poslednej dávky
- osoba najmenej 21 dní po aplikácii prvej dávky vakcíny s jednodávkovou schémou, avšak nie viac ako jeden rok po aplikácii poslednej dávky
- osoba najmenej 14 dní po aplikácii prvej dávky vakcíny, ak bola prvá dávka podaná v intervale do 180 dní od prekonania COVID-19, avšak nie viac ako jeden rok po aplikácii poslednej dávky
- osoby, ktoré prekonali COVID-19 pred nie viac ako 180 dňami a mali ho potvrdený RT-PCR testom
- deti do 12 rokov po prekonaní COVID-19 pred nie viac ako 180 dňami – potvrdenie vydá pediater aj na základe pozitívneho výsledku antigénového testu vykonaného do novembra 2021
- osoby, ktoré prekonali COVID-19 pred viac ako 180 dňami a boli zaočkovaní jednou dávkou vakcíny podanej do 180 dní od prekonania ochorenia
- deti do 2 rokov veku;
- deti od 2 do 12 rokov a 2 mesiace s negatívnym výsledkom antigénového testu (platný 48 hodín od odberu) alebo PCR/LAMP testu (platný 72 hodín od odberu) – nie samotest
Čo to znamená pre našu činnosť?
>> ideme podľa vyhlášky o hromadných podujatiach – vyhláška a vysvetlenie covid automatu – https://korona.gov.sk/wp-content/uploads/2021/11/covid_automat_signalizacny_system_4v3.pdf
Stretká
Posudzujeme každé stretko zvlášť podľa zloženia členov, a na základe toho zvolíme prístup. Mnohí už prekonali covid alebo sú zaočkovaní, preto má zmysel si prejsť zloženie stretiek a zvoliť pre ne prístup, nezavrieť ich úplne. A pre tých, čo potrebujú test, skúsiť zvoliť formu, ktorá bude aspoň čiastočne prístupná – aby si nemuseli platiť test každý týždeň, ale iba obtýždeň. Umožniť stretká pre neočkovaných a tých, ktorí neprekonali covid napr. na striedačku online/naživo.
Do 6 osôb (vrátane animátora) v režime OTP alebo OP sa nemusí hlásiť na UVZ.
Stretká sa napr. dajú rozdeliť na 2 časti, ak je ich viac – s 1 časťou bude 1 animátorom, s druhou časťou stretka bude druhý animátor – nemali by sa však stretnúť spolu. Pre neočkovaných a tých, ktorí neprekonali covid treba test. Nestačia samotesty, treba oficiálne potvrdenie, čiže z testovacieho miesta.
Nad 6 osôb sa môžu stretnúť iba OP (= očkovaní a prekonali covid) – ale sa hlási na RUVZ (najmenej 48 hod. pred stretkom).
Odporúčanie – aby sa nemuselo hlásiť na RUVZ každý týždeň – dať stretko jeden týždeň naživo, druhý týždeň online.
>> odporúčame výlety do prírody
>> dodržujeme prísne opatrenia, respirátor a nejeme na stretku + povinný zoznam účastníkov po dobu 14 dní a potom ho skartovať
>> podobne ako funguje stretko si môžete nastaviť aj oratko/herňu – v jednej miestnosti nie je viac ako 6 osôb v OTP alebo ak je viac – treba nahlásiť na RUVZ
Podujatia/akcie – nad rámec jedného stretka, ktoré trvajú max. 1 deň bez nocovania
Ideme podľa hromadných podujatí – všetci účastníci budú v dobe začiatku hromadného podujatia v režime OP, ktoré budú ohlásené na miestne príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva najneskôr 48 hodín pred jeho začiatkom, pričom je potrebné uviesť presný čas a miesto jeho konania; max. kapacita je:
:: červený okres – maximálne 200 osôb + povinný zoznam účastníkov za prísnych protiepidemických opatrení
:: bordový okres – maximálne 100 osôb + povinný zoznam účastníkov za prísnych protiepidemických opatrení
:: čierny okres – maximálne 50 osôb + Povinný zoznam účastníkov za prísnych protiepidemických opatrení
– v režime OTP je možnosť iba 6 osôb!!! – v červenom, bordovom aj čiernom okrese
– v režime základ – zakázané!!
Chatovačky – podujatie s nocovaním (vychádzame z možnosti ubytovacích zariadení a podmienok pre hromadné odujatie)
:: červený okres – môžu byť iba pre OP + ohlásené na miestnom príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva najneskôr 48 hodín pred jeho začiatkom, pričom je potrebné uviesť presný čas a miesto jeho konania; v prípade stravovania – 4 osoby pri stole
:: bordový okres – môžu byť iba pre OP + ohlásené na miestnom príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva najneskôr 48 hodín pred jeho začiatkom, pričom je potrebné uviesť presný čas a miesto jeho konania; v prípade stravovania – 4 osoby pri stole
:: čierny okres – zakázané!!
– v režime OTP je možnosť iba 6 osôb!!! – v červenom, bordovom aj čiernom okrese
– v režime základ – zakázané!!
Každý predseda je oprávnený po komunikácii s Regionálnym úradom VZ pozmeniť tieto pravidlá.
Hygienické opatrenia:
- Stretnutia DOMKY sa môže zúčastniť iba osoba, ktorá nevykazuje zdravotné príznaky nakazenia vírusovým ochorením COVID-19 a to najmä zvýšenú teplotu, kašeľ, nádchu, bolesti v hrdle.
- Každá osoba vykoná pred stretnutím zhodnotenie svojho zdravotného stavu a ak na sebe zbadá akýkoľvek príznak, tak musí ostať doma. V prípade detí zodpovedajú za zhodnotenie zdravotného stavu rodičia.
- Odporúčame, aby stretko netrvalo viac ako 90 minút.
- Členovia DOMKY majú nárok zahrnúť náklady na dezinfekciu do prevádzkových nákladov činnosti DOMKY.
- Každý organizátor má povinnosť zabezpečiť na stretnutie prostriedok na dezinfekciu rúk. V prípade dlhšie trvajúcich aktivít dohliadne na priebežné dezinfikovanie rúk.
- Na začiatku stretnutia zopakuje organizátor usmernenia pre obnovenú činnosť (pravidlá nosenia rúšok, rozostupy, dezinfekcia rúk, individuálne občerstvenie, účasť len za podmienky bezpríznakovosti ochorenia).
- Každá osoba na stretnutí je vybavená vlastným prostriedkom (rúško) na prekrytie horných dýchacích ciest a nosí ho podľa aktuálne platných pravidiel opatrenia Úradu verejného zdravotníctva.
- Ak sa u osoby prejavia príznaky akútneho respiračného ochorenia (napr. horúčka – teplota nad 37 stupňov, kašeľ, nádcha, sťažené dýchanie), organizátor aktivity bezodkladne zabezpečí jeho dopravenie domov.
- Každý organizátor zabezpečí, aby sa účastníci stretnutia kontaktovali v minimálnej možnej miere. Napriek bežným zvyklostiam sa obmedzí fyzický kontakt medzi účastníkmi a ruky sa nepodávajú.
- Každá osoba sa stravuje individuálne. Vzájomné zdieľanie jedla a nápojov je zakázané.
- Pokiaľ sú na stretnutí prítomné deti do 15 rokov, musí byť prítomná dospelá osoba, ktorá bude zodpovedná za dodržiavanie pravidiel a za prevedenie nutnej dezinfekcie vonkajšieho areálu.
- V prípade aktivity vo vnútri je taktiež potrebné dodržiavať rozostupy, nosiť rúško a pravidelne vetrať. Pri vstupe do budovy zabezpečiť na viditeľnom mieste tieto oznamy:
- že v prípade vzniku akútneho respiračného ochorenia (napr. horúčka, kašeľ, nádcha, sťažené dýchanie) je osoba povinná zostať v domácej izolácii,
- ak sa u osoby prejavia príznaky akútneho respiračného ochorenia, je potrebné telefonicky kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára a opustiť miesto hromadného podujatia,
- pravidelne si umývať ruky mydlom a teplou vodou, následne ruky utierať do jednorazových papierových obrúskov.
- V prípade organizovania aktivity v priestoroch, za ktoré zodpovedá DOMKA, musí byť vykonaná dezinfekcia povrchov a dotykových plôch pred a po stretnutí. Pri vstupe do budovy je k dispozícii dávkovač na alkoholovú dezinfekciu rúk.
- V prípade organizovania aktivity v priestoroch, za ktoré nezodpovedá DOMKA, je potrebné dohodnúť dezinfekciu povrchov a dotykových plôch pred a po stretnutí so správcom priestorov.
- Organizátor podujatia si vedie evidenciu osôb zúčastnených na stretnutí a archivuje ju aspoň po dobu dvoch týždňov (okrem stupňa monitoringu – zelená farba).
Potrebné tlačivá nájdete TU.
Situáciu stále sledujeme a informácie budeme aktualizovať.
Sekretariát